I. Postanowienia ogólne
- Standardy Ochrony Małoletnich spółki pod firmą Otolaryngolodzy24 spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul., dalej zwanej: „Otolaryngolodzy24” lub „Spółka” lub „Podmiot leczniczy” zostały przygotowane, przyjęte i wdrożone przez Spółkę w szczególności w celu zapewnienia:- wszystkim małoletnim pacjentom Spółki, w możliwie najszerszym zakresie ochrony przed krzywdzeniem i określenie procedur udzielania im wsparcia;
- wszystkim pracownikom, współpracownikom Spółki, kierownikom itd. lub jakimkolwiek innym osoby współpracującym ze Spółką, wsparcia w zapewnieniu w możliwie w najszerszym zakresie dbałości o dobro małoletnich pacjentów Spółki i ochrony ich przed przemocą
- małoletnim pacjentom Spółki oraz ich rodzicom, opiekunom itd. niezbędnych informacji na temat zasad obowiązujących w Podmiocie leczniczym oraz możliwości uzyskania wsparcia w sytuacji podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia;wykonania obowiązków wynikających z ustawą z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw oraz ustawą z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (tj. z dnia 21 marca 2024 r. – Dz.U. z 2024 r., poz. 560 z późn.zm, dalej jako: „Ustawa”)
- oraz – (jak dotychczas) – działania przez Spółkę, jej pracowników, współpracowników, kierowników itd. lub jakiekolwiek inne osoby współpracujące ze Spółką, w szczególności te, które będą udzielać świadczeń zdrowotnych małoletnim lub będą uczestniczyć w ich udzielaniu itd. z poszanowaniem ww. obowiązków oraz kluczowej zasady działania dla dobra pacjenta – dziecka i w jego interesie.
Przedmiotowe standardy są zwane dalej: „SOM”. SOM są w szczególności szczególnymi środkiem ochrony małoletnich, o którym mowa w Ustawie.
- Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez członków personelu podmiotu jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel podmiotu traktuje dziecko z szacunkiem oraz w miarę możliwości uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Uznajemy szczególną rolę pracowników ochrony zdrowia w identyfikacji przemocy wobec dzieci, reagowaniu na nią i zapewnieniu dziecku bezpieczeństwa. Realizując te cele, personel podmiotu działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji.
- Ilekroć w niniejszym dokumencie jest mowa o:
- krzywdzeniu małoletniego – należy przez to rozumieć wszelkie działania na szkodę małoletniego, w szczególności popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego (w tym czynu nieobyczajnego) na jego szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym zatrudnioną przez Spółkę lub współpracującą albo kierującą nią (w tym każdego członka personelu) lub przez zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie;
- małoletnim – należy przez to rozumieć osobę, która nie ukończyła 18 roku życia;
- Kierowniku – należy przez to rozumieć Zarząd Podmiotu leczniczego;
- Kierowniku Poradni – należy przez to rozumieć osobę współpracującą
z Kierownikiem i wspomagającą go w zakresie prowadzenia bieżącej działalności, w tym działalności operacyjnej Podmiotu leczniczego; funkcję Kierownika Poradni pełni na dzień przyjmowania niniejszych SOM Pani Iwona Hamerska; - Kodeksie karnym – ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (tj. Dz.U.
z 2024 r., poz. 17 z późn.zm.); - Krajowym Rejestrze Karnym – należy przez to rozumieć rejestr utworzony na podstawie ustawy z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym;
- Współpracowniku – należy przez to rozumieć osobę niebędąca Pracownikiem Spółki, o którym mowa w pkt 8) poniżej , która współpracuje ze Spółką na jakiejkolwiek innej podstawie niż Pracownik, w tym w szczególności tą, która udziela świadczeń zdrowotnych małoletnim pacjentom Spółki lub uczestniczy w ich udzielaniu;
- Pracowniku – należy przez to rozumieć każdą osobę świadcząca pracę na rzecz Spółki na podstawie umowy o pracę, jak również każda osoba świadcząca usługi na rzecz Spółki w oparciu o umowę cywilnoprawną;
- Rejestrze – należy przez to rozumieć Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, o którym mowa w Ustawie, w szczególności w § 4 Ustawy;
- SOM – należy przez to rozumieć niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich;
- Ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 maja 2016 r.
o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (tj. z dnia 21 marca 2024 r. – Dz.U. z 2024 r. poz. 560 z późn.zm); - zatrudnieniu – należy przez to rozumieć nawiązanie przez Spółkę współpracy
z jakąkolwiek osobą, zwłaszcza na podstawie umowy o pracę, powołania, mianowania lub umowy cywilnoprawnej (w tym kontraktowej). - Obowiązek zapoznania się oraz przestrzegania SOM ma każdy Pracownik i Współpracownik Podmiotu leczniczego. Potwierdzeniem zapoznania się z SOM przez ww. osoby jest złożenie oświadczenia, którego wzór stanowi Załącznik nr 1 do SOM.
- Wszyscy Pracownicy i Współpracownicy Spółki w sytuacji zaobserwowania lub powzięcia informacji o krzywdzeniu małoletniego przez dorosłe osoby trzecie lub innych małoletnich, mają obowiązek reagować w sposób określony przepisami prawa lub SOM w miarę możliwości i dostępnych środków, z uwzględnieniem obowiązków wynikających z właściwych przepisów prawa.
- Za wdrożenie, monitorowanie przestrzegania, ocenę realizacji SOM oraz inne zadania określone w SOM odpowiedzialny jest Kierownik Podmiotu leczniczego lub, w zakresie określonym SOM lub właściwymi przepisami prawa – Kierownik Poradni, chyba, że właściwe przepisy prawa lub SOM stanowią inaczej.
- Kierownik Podmiotu leczniczego powierza zadania dotyczące wdrażania, monitorowania, prowadzenia rejestru zdarzeń, oraz te, o których mowa w szczególności w rozdziale 4 Kierownikowi Poradni.
- Kierownik lub w jego imieniu w powierzonym zakresie, Kierownik Poradni nie rzadziej niż co dwa lata dokonuje przeglądu SOM w celu ich dostosowania do aktualnych potrzeb Spółki oraz zgodności
z obowiązującymi przepisami. Wnioski z przeprowadzonej oceny należy udokumentować. - Kierownik Podmiotu leczniczego w wybrany przez siebie sposób może sprawdzać znajomość SOM wśród Pracowników lub Współpracowników Spółki oraz organizować szkolenia z zakresu SOM i kwestii z nimi związanych.
II. Obowiązki Spółki dotyczące zatrudniania nowych pracowników i współpracowników oraz wobec obecnych pracowników i współpracowników spółki.
- Przed zatrudnieniem lub nawiązaniem współpracy z jakąkolwiek osobą, która będzie miała kontakt z małoletnimi pacjentami Spółki, a w szczególności z osobą, która będzie udzielać świadczeń zdrowotnych małoletnim lub będzie uczestniczyć w ich udzielaniu, należy uzyskać, w zakresie określonym Ustawą informację dotyczącą tego, czy dana osoba figuruje w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
- Informacje, które Spółka uzyskała z Rejestru (tj. informacje, czy dane osoby, z którą ma być nawiązany stosunek pracy lub która ma być dopuszczona do działalności związanej z leczeniem małoletnich są zamieszczone w określonych w Ustawie oddzielnych bazach danych Rejestru – Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób,
w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze) są utrwalane w formie wydruku i załączane do akt osobowych albo dokumentacji Pracownika lub Współpracownika. - Przed nawiązaniem współpracy z lub zatrudnieniem jakiejkolwiek osoby, która będzie miała kontakt z małoletnimi pacjentami Spółki, w szczególności będzie im udzielać świadczeń zdrowotnych lub będzie uczestniczyć w ich udzielaniu, należy zobowiązać ją do dostarczenia spełniającego wymogi określone w Ustawie, aktualnego zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego, w szczególności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX (przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu) i XXV (przestępstwa przeciwko wolności seksualnej) oraz w art. 189a (handel ludźmi) i art. 207 (znęcanie się) Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tj. Dz.U. z 2023 r., poz. 1939 z późn. zm.) lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego, o ile wymaga tego Ustawa.
- W przypadku zamiaru nawiązania współpracy z lub zatrudnienia cudzoziemca:
- Kierownik Podmiotu leczniczego zobowiązuje cudzoziemca do przedłożenia mu aktualnych i spełniających wymogi wynikające zwłaszcza z: (i) właściwych przepisów prawa (w tym w szczególności z Ustawy lub właściwych ustaw dotyczących udzielania świadczeń zdrowotnych lub uprawnień do ich udzielania), (ii) SOM lub (iii) wymogów Spółki:
- informacji z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwanej do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej
z kontaktami z dziećmi; - oświadczenia o państwie lub państwach, w których zamieszkiwała
w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa, oraz jednocześnie – informacji z rejestrów karnych tych państw uzyskiwanej do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi – wzór oświadczenia stanowi Załącznik nr 3 do SOM; - jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja,
o której mowa powyżej, nie przewiduje jej sporządzenia lub w danym państwie nie prowadzi się rejestru karnego – oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że osoba ta nie była prawomocnie skazana
w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r.
o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych
z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi– wzór oświadczenia stanowi Załącznik nr 4 do SOM; - Kierownik Podmiotu leczniczego jest uprawniony jest ponadto do zobowiązania cudzoziemca do złożenia wszelkich innych odpowiednich lub wymaganych dokumentów, oświadczeń, informacji itd. niezbędnych do zatrudnienia cudzoziemca, z uwzględnieniem wymogów wynikających z: (i) właściwych przepisów prawa (w tym w szczególności z Ustawy lub właściwych ustaw dotyczących udzielania świadczeń zdrowotnych lub uprawnień do ich udzielania),(ii) SOM lub (iii) wymogów Spółki;
- Spółka może współpracować z lub zatrudnić wyłącznie te osoby, które:
- przedłożyły Spółce wszelkie wynikające z: (i) właściwych przepisów prawa (w tym w szczególności z Ustawy lub właściwych ustaw dotyczących udzielania świadczeń zdrowotnych lub uprawnień do ich udzielania), (ii) SOM lub (iii) wymogów Spółki, aktualne i spełniające wymogi wynikające z: (i) właściwych przepisów prawa (w tym w szczególności z Ustawy lub właściwych ustaw dotyczących udzielania świadczeń zdrowotnych lub uprawnień do ich udzielania), (ii) SOM lub (iii) wymogów Spółki informacje, dokumenty, oświadczenia itd.
- nie figurują w Rejestrze i które dostarczyły aktualne zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego potwierdzające, że nie były skazane za przestępstwa określone w Ustawie
- w wypadku cudzoziemców dodatkowo – osoby, które dostarczyły wszelkie ww. dokumenty.
- Wszelkie informacje, dokumenty, oświadczenia itd., o których mowa powyżej są załączane do akt osobowych Pracownika lub dokumentacji dotyczącej jej Współpracowników.
- Każdy nowy Pracownik lub Współpracownik Spółki ma obowiązek zapoznania się z SOM. Potwierdzeniem zapoznania się z SOM przez ww. osoby jest złożenie oświadczenia, którego wzór stanowi Załącznik nr 1 do SOM.
- Kierownik Podmiotu leczniczego lub inny podmiot przez niego wyznaczony
(zwłaszcza Kierownik Poradni), w razie zaistnienia takiej potrzeby lub według własnego uznania, w szczególności w wypadku powzięcia informacji pozwalających na stwierdzenie istnienia ryzyk naruszenia przepisów Ustawy, innych właściwych przepisów prawa lub SOM w związku z działalnością Spółki lub przez jej Pracowników lub Współpracowników, w niezbędnym zakresie (w tym zwłaszcza co do osoby): - dokonuje przeglądu Rejestru, ustalając czy Pracownicy lub Współpracownicy, Spółki nie zostali wpisani do Rejestru;
- odbiera oświadczenia od Pracownika lub Współpracownika o tym, że osoba ta nie została wpisana do Krajowego Rejestru Karnego, w szczególności
w zakresie przestępstw, o których mowa w SOM oraz że nie toczy się wobec tej osoby postępowanie przygotowawcze lub sądowe dotyczące tych przestępstw; wzór oświadczenia stanowi Załącznik nr 2 do SOM. - Niezależnie od postanowień ust. 8 powyżej w szczególności w przypadku powzięcia informacji o:
- wszczęciu lub prowadzeniu postępowania za przestępstwo lub przestępstwa określone w szczególności w Ustawie lub SOM wobec Pracownika lub Współpracownika Kierownik podmiotu leczniczego niezwłocznie odsuwa taką osobę od wszelkich form kontaktu z małoletnimi;
- skazaniu ww. osoby za przestępstwo lub przestępstwa określone
w szczególności w Ustawie lub SOM
Kierownik podmiotu leczniczego niezwłocznie odsuwa taką osobę od wszelkich form kontaktu z małoletnimi i podejmuje wobec takiej osoby adekwatne do sytuacji, wyszczególnione w ustawie oraz w SOM działania, z uwzględnieniem konieczności zapewnienia bezpieczeństwa małoletnich.
III. Kluczowe zasady dotyczące bezpieczeństwa relacji z pacjentami małoletnimi
- Podstawową zasadą jest działanie dla dobra pacjenta – dziecka i w jego interesie.
- Pracownicy i Współpracownicy Spółki przestrzegają praw pacjentów małoletnich
i stosują odpowiednie standardy, rekomendacje itd. dotyczące postępowania
z pacjentami małoletnimi, w szczególności Europejską Kartę Praw Dziecka w Szpitalu oraz Kartę Praw Dziecka Pacjenta. - Pracownicy i Współpracownicy Spółki znają i przestrzegają SOM, a zwłaszcza:
- zobowiązani są do zachowania szczególnej ostrożności i taktu
w kontaktach z tym małoletnim, o którym wiedzą, że doznał znęcania się psychicznego lub fizycznego w tym przemocy seksualnej, - zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia małoletnich oraz reagują adekwatnie gdy widzą lub podejrzewają, że dziecko jest krzywdzone,
- nie zastraszają i nie szantażują małoletnich w celu nakłonienia ich do współpracy,
- traktują małoletnich z szacunkiem, zachowując w kontakcie z nimi spokój
i cierpliwość, a także okazują zrozumienie dla ich trudności i potrzeb oraz uwzględniają ich prawo do zmiany nastroju w trakcie wizyty. - stosują się w szczególności do zasad ujętych w Załączniku nr 5 – SOM wersja skrócona dla dzieci oraz w Załączniku nr 6 – Kodeks relacji
- Jeżeli małoletni swoim postępowaniem dąży do nawiązania z członkiem personelu Spółki kontaktu fizycznego o potencjalnie niestosownym bądź nieadekwatnym charakterze, personel podejmuje odpowiednie, stanowcze działania, wyjaśniając
z wyczuciem małoletniemu konieczność zachowania granic strefy osobistej. - Kontakt fizyczny „pozazawodowy” (np. przytulenie) powinien następować wyłącznie po zgłoszeniu takiej potrzeby przez dziecko i po uzyskaniu zgody dziecka i jego przedstawiciela ustawowego lub opiekuna.
- W procesie leczenia małoletniego w szczególności Współpracownicy lub Pracownicy Spółki w miarę możliwości:
- wizyty przeprowadzają tak, żeby zapewnić w możliwość uczestniczenia w nich co najmniej jednemu przedstawicielowi ustawowemu pacjenta małoletniego, jego opiekunowi faktycznemu lub pełnoletniej osobie najbliższej pacjenta małoletniego;
w szczególności, kontakt małoletniego z ww. osobami jest umożliwiany zwłaszcza
w trakcie nieprzyjemnych dla dziecka procedur medycznych; - zwracają się bezpośrednio do małoletniego, nie ignorują jego obecności,
- zapewniają intymność adekwatną do wieku małoletniego, potrzeb i oczekiwań; osoby postronne nie powinny mieć możliwości wejścia w czasie badania do gabinetu (zwłaszcza, jeżeli małoletni musi się rozebrać do badania); wskazane jest ograniczanie odsłaniania części ciała wyłącznie do tych niezbędnych do przeprowadzenia badania,
- przekazują dziecku prawdziwe informacje o jego stanie zdrowia w sposób jasny, zrozumiały, zawsze uwzględniając kontekst (wiek, sytuację i poziom rozwoju dziecka),
- podczas wizyty informują o wykonywanych czynnościach dbając o komfort małoletniego pacjenta,
- w sytuacjach wymagających badania fizykalnego lub konieczności penetrowania jam ciała, z taktem tłumaczą w miarę możliwości najpierw potrzebę wykonania takich badań i ich planowany przebieg; badanie takie wykonuje się w obecności osoby trzeciej: najlepiej opiekuna, przedstawiciela ustawowego lub opiekuna faktycznego, a gdy to nie jest możliwe – w obecności osoby z personelu
IV. Przykładowy katalog zachowań niedozwolonych przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych małoletnim pacjentom
1.Pracownikom i współpracownikom Spółki nie wolno:
- kontaktować się bezpośrednio z małoletnim z pominięciem jego przedstawiciela ustawowego lub opiekuna faktycznego (chyba, że zachodzi obawa, że osoby te krzywdzą małoletniego; w takim wypadku kontakt powinien się odbywać w obecności innej osoby dorosłej);
- nawiązywać kontaktów z małoletnim w innej niż przewidziana udzielaniem świadczeń zdrowotnych formie, w szczególności poprzez zapraszanie albo przyjmowanie zaproszeń od małoletnich w mediach społecznościowych, komunikatorach lub za pośrednictwem innych prywatnych form kontaktu, utrzymywanie niejawnych bądź ukrywanych kontaktów z dzieckiem, nawiązywanie z dzieckiem relacji o charakterze seksualnym ani romantycznym;
- składać dziecku propozycji, czynić komentarzy niewłaściwych dla relacji pracownik – dziecko, dotykać dziecka w sposób, który może być uznany lub jest nieprzyzwoity albo niestosowny;
- używać wulgarnych słów, gestów i żartów, wyśmiewać się z małoletnich, poniżać ich lub etykietować; czynić obraźliwych uwag, nawiązywać w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej;
- wykorzystywać wobec dziecka przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby), oraz kontaktów opartych na stosunku władzy, gratyfikacji bądź zależności dziecka;
- stosować jakąkolwiek przemoc wobec dziecka, w tym polegającą na biciu, szturchaniu, popychaniu i wszelkich innych naruszeniach nietykalności cielesnej dziecka, a także izolować dziecka w zamkniętym pomieszczeniu, przytrzymywać drzwi, krępować ruchów poprzez wiązanie,
- nie należy także szantażować czy zastraszać małoletniego celu przeprowadzenia badania, leczenia, zabiegu itd. ani pozostawać biernym na krzywdzenie dziecka, nieszanowanie jego granic itd.;
- celowo prowokować u dziecka wystąpienia lub eskalacji zachowań trudnych, niepożądanych;
- wyręczać lub nadzorować bezpośrednio dziecko m.in. podczas realizacji czynności samoobsługowych i higienicznych, ponad niezbędny poziom wynikający z potrzeb dziecka lub dbałości o jego bezpieczeństwo;
- dotykać małoletnich w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany lub który wykracza poza uzasadnioną potrzebę medyczną;
- utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dozwolone jest rejestrowanie wizerunku dla celów dokumentacji medycznej, naukowych lub dydaktycznych, po uzyskaniu zgody rodzica lub opiekuna i dziecka. Rekomendowane jest, aby do celów rejestracji wizerunku dziecka używać przeznaczonych w tym celu urządzeń służbowych;
- ujawniać osobom nieuprawnionym, w tym innym dzieciom, informacji dotyczących dziecka, takich jak wizerunek dziecka, informacje o sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej dziecka;
- lekceważyć lub powierzchownie, nieuważnie traktować zgłaszanej przez dziecko potrzeby wsparcia i pomocy;
- utrzymywać biernej postawy w zakresie troski o rozwój i zabezpieczenie dziecka w sytuacji zagrożenia jego dobrostanu.
V. Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia małoletniego
- Krzywdzenie dziecka może przybierać różną formę, zwłaszcza:
- popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka (np. wykorzystywanie seksualne, znęcanie się nad dzieckiem itd.);
- innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem, takiej jak np. krzyk, kary fizyczne, poniżanie;
- zaniedbanie potrzeb życiowych dziecka (np. związanych z żywieniem, higieną czy zdrowiem).
- Każdy Pracownik i Współpracownik Spółki zobowiązany jest adekwatnie zareagować
w przypadku podejrzenia, że małoletniemu pacjentowi dzieje się krzywda. Sytuacja zauważenia krzywdzenia dziecka zawsze:- wymaga interwencji do odpowiednich organów w zależności od sytuacji (patrz niżej, punkty od 3 do 8.
- Powinna zostać zgłoszona bezpośrednio do Kierownika i Kierownika Poradni (osobiście, a w przypadku nieobecności Kierownika lub Kierownika Poradni za pośrednictwem wiadomości email wysłanej na adres [email protected] i odpowiednio udokumentowana oraz dodatkowo zgłoszona osobiście niezwłocznie po powrocie Kierownika lub Kierownika Poradni, z uwzględnieniem roli obowiązków, o których mowa w ust. 4 poniżej w szczególności w wypadku jednoczesnej nieobecności Kierownika i Kierownika Poradni.
- Powinna zostać zgłoszona niekrzywdzącemu członkowi rodziny, opiekunowi itd. uwzględnieniem sytuacji i zapewnienia w jak najszerszym możliwym zakresie ochrony i dobra pacjenta małoletniego.
PROCEDURA INTERWENCJI W PRZYPADKU KRZYWDZENIA ZE STRONY CZŁONKA RODZINY
- Niezależnie od powyższych obowiązków w szczególności w przypadku uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka, w szczególności podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu z powodu stosowania wobec niego przemocy domowej lub związanego z nadużyciami seksualnymi wobec małoletniego lub w rodzinie są lub mogą być inne dzieci należy w pierwszej kolejności należy:
- niezwłocznie poinformować o ww. ryzykach Policję, np. dzwoniąc pod numer 112 (przy czym obowiązek ten spoczywa na członku Personelu, który pierwszy powziął informację o ww. zagrożeniu);
- w miarę możliwości i dostępnych środków odseparować małoletniego od osoby krzywdzącej do czasu interwencji organów
- sporządzić pisemne zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przesłać je do Policji lub prokuratury. W zgłoszeniu zdarzenie ma być opisane możliwie jak najbardziej dokładnie, ze wskazaniem danych pokrzywdzonego (imię, nazwisko, adres, PESEL)
i potencjalnego sprawcy (co najmniej imię i nazwisko i inne dane umożliwiające identyfikację, np. relacja do dziecka –ojciec, matka, miejsce zamieszkania albo miejsce pracy bądź nauki) oraz złożyć je do najbliższej jednostki Policji lub prokuratury (uwzględniając oprócz dobra dziecka fakt, że brak takiego zawiadomienia może skutkować odpowiedzialnością karną osoby, która go zaniechała); - Rozpocząć procedurę Niebieskiej Karty jeśli przestępstwo stanowi przemoc domową.
- Interwencję w przypadku innym niż popełnienie przestępstwa na szkodę dziecka ( opisany w pkt 4 powyżej) prowadzi Kierownik Poradni lub Kierownik, w zależności od wymogów wynikających w tej kwestii
z właściwych przepisów prawa lub SOM.
- W przypadku zauważenia innych form krzywdzenia, niebędących przestępstwem, pracownik lub współpracownik zauważający krzywdzenie, Kierownik lub Kierownik Placówki
- może rozważyć wszczęcie procedury Niebieskiej Karty poprzez wypełnienie formularza Niebieska Karta – A, gdy istnieje podejrzenie, że zachowanie wobec dziecka może stanowić przemoc domową
- gdy zachowanie nie stanowi przemocy domowej lub nie jest jasne, jak je zakwalifikować– należy skonsultować sprawę z co najmniej dwiema osobami z personelu oraz w razie potrzeby złożyć wniosek do ośrodka pomocy społecznej o przyjrzenie się sytuacji dziecka.
- W przypadku, gdy doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka
- należy przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą, wskazując instytucje, w których można szukać pomocy i wsparcia (Ośrodki Pomocy Społecznej, Telefony Zaufania),
W przypadku, gdy z rozmowy wynika, że opiekun nie jest zainteresowany pomocą małoletniemu, ignoruje zdarzenie bądź stan psychofizyczny małoletniego, Kierownik Poradni lub Kierownik Podmiotu leczniczego przy wsparciu osoby rozpoznającej krzywdzenie
- sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodziny, który wnosi do właściwego sądu rodzinnego oraz sporządza notatkę związaną z tym zdarzeniem.
- W przypadkach niejasnych lub wątpliwych osoba odpowiedzialna za interwencję konsultuje sprawę z co najmniej dwiema osobami z Personelu. Może również wszcząć procedurę Niebieskiej Karty, rozmawiać z osobami zaangażowanymi, w tym dzieckiem, osobą podejrzewaną o krzywdzenie i świadkami.
PROCEDURA INTERWENCJI W PRZYPADKU KRZYWDZENIA ZE STRONY CZŁONKA PERSONELU
- W przypadku, gdy dziecko doznaje jakiejkolwiek formy krzywdzenia ze strony członka personelu:
- w przypadku wszczęcia postępowania karnego przeciwko członkowi personelu
w związku z popełnieniem przestępstwa przeciwko dzieciom należy bezwzględnie
i natychmiastowo odsunąć tę osobę od wszelkich form kontaktu z dziećmi co najmniej do czasu prawomocnego zakończenia postępowania.
- W sytuacji innej niż popełnienie przestępstwa na szkodę dziecka, należy niezwłocznie odsunąć tę osobę od wszelkich form kontaktu z dziećmi, aż do czasu wyjaśnienia sprawy.
- w przypadku wszczęcia postępowania karnego przeciwko członkowi personelu
- W sytuacji wystąpienia innej formy krzywdzenia niż przestępstwo na szkodę dziecka:
- W sytuacji, gdy zachowanie było jednorazowe i o niewielkiej intensywności wkroczenia w dobra dziecka należy przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą z pracownikiem lub współpracownikiem,
- w sytuacji gdy naruszenie dobra dziecka jest znaczne, w szczególności gdy doszło do dyskryminacji lub naruszenia godności dziecka, należy odsunąć go od pracy z małoletnimi do czasu wyjaśnienia
PROCEDURA PO UJAWNIENIU KRZYWDZENIA
- Po ujawnieniu krzywdzenia małoletniego, Kierownik Poradni lub Kierownik Podmiotu leczniczego konsultuje plan jego wsparcia
- Z przedstawicielem ustawowym lub opiekunem faktycznym, o ile to nie oni dopuszczają się krzywdzenia małoletniego. (Patrz Załącznik nr 7 – jak rozmawiać z rodzicem oraz Załącznik nr 8 Lista instytucji wspierających rodzinę)
- W wypadku, gdy to powyższe osoby dopuszczają się krzywdzenia małoletniego, rozważyć można skonsultowanie planu wsparcia z pełnoletnią osobą najbliższą, jednak jedynie jeśli to nie ona dopuszcza się krzywdzenia małoletniego.
- O ile to możliwe, po ustaleniu planu wsparcia Kierownik Podmiotu leczniczego wysłuchuje zdania małoletniego i je uwzględnia.
- Kierownik Poradni prowadzi rejestr zdarzeń i dokumentuje wszystkie czynności związane z zauważeniem krzywdy dziecka.
- W miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych w przestrzeni dostępnej dla pacjentów wywiesza się informację o ogólnopolskich telefonach pomocy dla osób pokrzywdzonych przestępstwami oraz przemocą w rodzinie. Załącznik nr 5 SOM wersja skrócona dla dzieci.
VI. Zasady udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zapoznania się z nimi i ich stosowania
- SOM są dokumentem ogólnodostępnym. Standardy znajdują się:
- w budynku podmiotu leczniczego na tablicy informacyjnej oraz w recepcji
- na stronie internetowej podmiotu leczniczego pod adresem: https://otolaryngolodzy24.pl/.
- W oparciu o SOM opracowano ich skróconą wersję, która stanowi Załącznik nr5 SOM wersja skrócona dla dzieci
- Zasady korzystania z Internetu.
Spółka nie umożliwia pacjentom, w tym małoletnim z uwagi na wymogi bezpieczeństwa dostępu w przychodni do jej sieci Internet.
IX. Zasady ochrony wizerunku małoletniego
- Wizerunek małoletniego podlega ochronie.
- Upublicznienie wizerunku małoletniego utrwalonego w jakiejkolwiek formie (tj. fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga uzyskania pisemnej zgody przedstawiciela ustawowego tego małoletniego, z zastrzeżeniem wypadków, gdy SOM stanowią inaczej.
- Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczne wydarzenie, zgoda przedstawiciela ustawowego na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana.
- Wizerunek małoletniego utrwalony za pomocą kamer przemysłowych służących do rejestracji dźwięku lub obrazu na potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa osobom
i mieniu znajdującym się w podmiocie leczniczym nie podlega upublicznieniu i nie wymaga zgody przedstawiciela ustawowego małoletniego do utrwalania jego wizerunku. Wykorzystanie utrwalonych w ten sposób materiałów ograniczone jest wyłącznie do pierwotnie określonych dla ich rejestracji celów.
X. Postanowienia końcowe
- SOM względem Kierownika Podmiotu leczniczego, wszelkich Pracowników Spółki lub jej Współpracowników mają moc regulacji wewnętrznych, do przestrzegania których są oni zobowiązani.
- Standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia. Ogłoszenie SOM odbywa się poprzez ich opublikowanie w formie określonej w SOM.
- Kierownik Podmiotu leczniczego uprawniony jest do dokonywania zmian SOM. Wszelkie zmiany SOM wymagają uchwały Kierownika Podmiotu leczniczego.
- Zmienione standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia w sposób określony
w SOM. - W sprawach nieuregulowanych SOM zastosowanie znajdują właściwe przepisy prawa, w szczególności Ustawy, ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta
i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza
i lekarza dentysty.